NRD Начало
Сряда, 29 Октомври 2025
Начало Авансцена Художниците се оттеглят от MAXXI заради връзките с геноцид в Палестина
124
Авансцена

Художниците се оттеглят от MAXXI заради връзките с геноцид в Палестина

В открито писмо, публикувано на сайта на издателството Nero Editions, художниците изразяват загриженост относно позицията на MAXXI по отношение на текущия геноцид в Газа и жестоката окупация на Палестина. В писмото се подчертава, че MAXXI има история на партньорства с компании, които са пряко ангажирани в геноцида на палестинския народ. Художниците подчертават, че тези практики не са изолирани случаи, а част от по-широк и постоянен модел на институционални решения, които разкриват ролята на музея в легитимирането на ционистка пропаганда и наративи, които позволяват систематичното изтриване на палестинската култура, история и живот.

| 29 Октомври 2025, 2025-1 ч.
Художниците се оттеглят от MAXXI заради връзките с геноцид в Палестина
Художниците се оттеглят от MAXXI заради връзките с геноцид в Палестина
Снимка © DPA

Група художници се оттеглиха от изложба в един от водещите съвременни арт музеи в Италия, посочвайки предполагаемите му връзки с геноцид в Палестина, преди откриването на събитието тази седмица. Седемте артисти, сред които Тания Бругера (Tania Bruguera), Дора Гарсия (Dora Garcia), Фил Колинс (Phil Collins) и Синиша Митрович (Sinisa Mitrovic), Алесандра Савиоти (Alessandra Saviotti) и Джема Медина (Gemma Medina), трябваше да бъдат представени в очакваната изложба „1+1: Релационните години“, която ще се открие днес в MAXXI в Рим. В изложбата ще участват и произведения на Ванеса Бекроф (Vanessa Beecroft), Маурицио Каталан (Maurizio Cattelan), Феликс Гонзалес-Торес (Felix Gonzalez-Torres), Пиер Уйг (Pierre Huyghe) и Риркрит Тираваниджа (Rirkrit Tiravanija). Тя ще разгледа релационната естетика, която за първи път е теоретизирана като движение през 1998 година от Никола Буррио (Nicolas Bourriaud), който е куратор на изложбата.

В открито писмо, публикувано на сайта на издателството Nero Editions, художниците изразяват загриженост относно позицията на MAXXI по отношение на текущия геноцид в Газа и жестоката окупация на Палестина. Те посочват, че музеят е приел финансиране и е имал сътрудничества с компании като Ени (Eni) и Леонардо (Leonardo s.p.a.), които са пряко замесени в тези действия. Леонардо е най-голямото производствено предприятие за оръжия в Европейския съюз и едно от най-големите в света, според Стокхолмския международен институт за изследване на мира (SIPRI). Ени, от своя страна, е енергийна компания, която е получила лиценз за проучване на природен газ в Средиземно море от израелското министерство на енергетиката през октомври 2023 година, според информация на Ройтерс.

В писмото се подчертава, че MAXXI има история на партньорства с компании, които са пряко ангажирани в геноцида на палестинския народ. През есента на тази година Ени е подкрепила проект, произведен от MAXXI за италианския художник Маурицио Нануци (Maurizio Nannucci) в Газометро G3 в комплекса на Ени в Рим. Освен това, в бележките под линия на писмото се цитират четири програми, свързани с Израел, организирани от MAXXI през последните години, като изложбата „Тел Авив, Белият град“ от 2018 година и събитие, планирано за февруари 2024 година, озаглавено „7 октомври 2023: Израел гори“.

Художниците подчертават, че тези практики не са изолирани случаи, а част от по-широк и постоянен модел на институционални решения, които разкриват ролята на музея в легитимирането на ционистка пропаганда и наративи, които позволяват систематичното изтриване на палестинската култура, история и живот. Те смятат, че контекстът, в който представят своето творчество, е неприемлив. В допълнение към изявлението на художниците, пет антиционистки активистки групи – Галаксия Антисиониста (Galassia Antisionista), Волиамо Тут’Алтро (Vogliamo Tutt’Altro), BDS Рома (BDS Roma), Ил Кампо Иноченто (Il Campo Innocente) и АНГА (ANGA) – също публикуваха свое изявление. Те отбелязват, че Италия е третият по големина доставчик на оръжия за Израел, след Съединените щати и Германия, според проучване на SIPRI от 2024 година.

Активистките групи подчертават, че няма да позволят работата си да служи на институции, които подкрепят и прикриват разрушаването на общности, опустошаването на екосистеми и отричането на правата на палестинците. Те призовават художниците да не си сътрудничат с MAXXI, докато музеят не заеме ясна и публична позиция срещу геноцида и не прекрати партньорствата си с компании, печелещи от ционистката колонизация на Палестина. Тези групи стартираха бойкот на няколко италиански културни институции през април, включително MAXXI, както и на арт панаира Miart и музея Palazzo delle Esposizioni в Рим. Не е ясно дали работите на художниците действително ще бъдат премахнати от изложбата. Запитванията на медиите за потвърждение на оттеглянето и коментар от MAXXI останаха без отговор. В своето изявление художниците призовават и други да се присъединят към бойкота на MAXXI, докато музеят не осъди недвусмислено геноцида в Газа и колонизацията на Палестина и не се ангажира с прекратяване на всички връзки с компании, замесени в престъпления срещу човечеството. Те добавят, че в светлината на позицията и връзките на MAXXI, не могат да работят с такъв институт и затова колективно се оттеглят от изложбата. Решението им подчертава убеждението им, че като художници, те трябва да поемат отговорност за несправедливостите, за които работата им може да бъде използвана, за да оправдае, легитимира и прикрива. Борбата за освобождението на палестинците не свършва с т.нар. текущ „мирен план“, използван като прикритие за продължаваща репресия и колониална експанзия. Те призовават за действия, за да продължат да изразяват позицията си и да уточнят какво подкрепят и какво отхвърлят.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Аннапурна Срирам споделя, че иска да създаде представителство за queer жени в киното
Берлинският фестивал за порнофилми отбеляза 20 години от създаването си. Фестивалът, известен като Porn Film Festival Berlin (PFFB), е основан от режисьора и продуцента Юрген Бруни ...
Бронзов бюст на Исис разкрива религиозното разнообразие в римската армия
Разкопките в Сатала, разположена в североизточна Турция, разкриха бронзов бюст, изобразяващ Исис, древноегипетска богиня, чийто култ се е разпространил из цялото гръко-римско прост ...
Архитект Брус Бекър подчертава важността на Комисията по изкуствата за столицата на нацията
Всички шестима членове на Комисията по изкуствата, федерална агенция, която е натоварена с прегледа на строителните проекти на президента Доналд Тръмп, включително планирания триум ...
Джъстин Бийбър: "Не искам ти да отнемаш от моя момент като баща"
Джъстин Бийбър (Justin Bieber) сподели, че е имал конфликти с дулата на съпругата си Хейли Бийбър (Hailey Bieber) по време на раждането на сина им. 31-годишният канадски певец и 28 ...
Томаш Заворал разкрива находки от Желязната епоха в Пардубице
Подготовката за строителен проект в малко градче в Чехия доведе до откриване на останки от много по-стара селище от Желязната епоха, датираща преди около три хиляди години. Според ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Робърт Раушенберг и Алфредо Рамос Мартинес: нови перспективи в изкуството на Лос Анджелис
В Лос Анджелис през ноември се провеждат редица художествени изложби, които предлагат важни исторически перспективи за изкуството в града. Известният печатен издател Gemini G.E.L. ...
Аннапурна Срирам споделя, че иска да създаде представителство за queer жени в киното
Берлинският фестивал за порнофилми отбеляза 20 години от създаването си. Фестивалът, известен като Porn Film Festival Berlin (PFFB), е основан от режисьора и продуцента Юрген Бруни ...
Бронзов бюст на Исис разкрива религиозното разнообразие в римската армия
Разкопките в Сатала, разположена в североизточна Турция, разкриха бронзов бюст, изобразяващ Исис, древноегипетска богиня, чийто култ се е разпространил из цялото гръко-римско прост ...
Публичното изкуство ще бъде основа на обширна културна програма в новия терминал One на JFK
Седем художници ще създадат нови произведения за предстоящия терминал One на международното летище Джон Ф. Кенеди в Ню Йорк, който ще бъде открит на етапи, започвайки от следващата ...
Архитект Брус Бекър подчертава важността на Комисията по изкуствата за столицата на нацията
Всички шестима членове на Комисията по изкуствата, федерална агенция, която е натоварена с прегледа на строителните проекти на президента Доналд Тръмп, включително планирания триум ...
Тикер в 20:00 ч.
В Лос Анджелис през ноември се провеждат редица художествени изложби, които пред ...
Начало Авансцена
124
Авансцена

Художниците се оттеглят от MAXXI заради връзките с геноцид в Палестина

В открито писмо, публикувано на сайта на издателството Nero Editions, художниците изразяват загриженост относно позицията на MAXXI по отношение на текущия геноцид в Газа и жестоката окупация на Палестина. В писмото се подчертава, че MAXXI има история на партньорства с компании, които са пряко ангажирани в геноцида на палестинския народ. Художниците подчертават, че тези практики не са изолирани случаи, а част от по-широк и постоянен модел на институционални решения, които разкриват ролята на музея в легитимирането на ционистка пропаганда и наративи, които позволяват систематичното изтриване на палестинската култура, история и живот.

| 29 Октомври 2025, 2025-1 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Художниците се оттеглят от MAXXI заради връзките с геноцид в Палестина
Художниците се оттеглят от MAXXI заради връзките с геноцид в Палестина
Снимка © DPA

Група художници се оттеглиха от изложба в един от водещите съвременни арт музеи в Италия, посочвайки предполагаемите му връзки с геноцид в Палестина, преди откриването на събитието тази седмица. Седемте артисти, сред които Тания Бругера (Tania Bruguera), Дора Гарсия (Dora Garcia), Фил Колинс (Phil Collins) и Синиша Митрович (Sinisa Mitrovic), Алесандра Савиоти (Alessandra Saviotti) и Джема Медина (Gemma Medina), трябваше да бъдат представени в очакваната изложба „1+1: Релационните години“, която ще се открие днес в MAXXI в Рим. В изложбата ще участват и произведения на Ванеса Бекроф (Vanessa Beecroft), Маурицио Каталан (Maurizio Cattelan), Феликс Гонзалес-Торес (Felix Gonzalez-Torres), Пиер Уйг (Pierre Huyghe) и Риркрит Тираваниджа (Rirkrit Tiravanija). Тя ще разгледа релационната естетика, която за първи път е теоретизирана като движение през 1998 година от Никола Буррио (Nicolas Bourriaud), който е куратор на изложбата.

В открито писмо, публикувано на сайта на издателството Nero Editions, художниците изразяват загриженост относно позицията на MAXXI по отношение на текущия геноцид в Газа и жестоката окупация на Палестина. Те посочват, че музеят е приел финансиране и е имал сътрудничества с компании като Ени (Eni) и Леонардо (Leonardo s.p.a.), които са пряко замесени в тези действия. Леонардо е най-голямото производствено предприятие за оръжия в Европейския съюз и едно от най-големите в света, според Стокхолмския международен институт за изследване на мира (SIPRI). Ени, от своя страна, е енергийна компания, която е получила лиценз за проучване на природен газ в Средиземно море от израелското министерство на енергетиката през октомври 2023 година, според информация на Ройтерс.

В писмото се подчертава, че MAXXI има история на партньорства с компании, които са пряко ангажирани в геноцида на палестинския народ. През есента на тази година Ени е подкрепила проект, произведен от MAXXI за италианския художник Маурицио Нануци (Maurizio Nannucci) в Газометро G3 в комплекса на Ени в Рим. Освен това, в бележките под линия на писмото се цитират четири програми, свързани с Израел, организирани от MAXXI през последните години, като изложбата „Тел Авив, Белият град“ от 2018 година и събитие, планирано за февруари 2024 година, озаглавено „7 октомври 2023: Израел гори“.

Художниците подчертават, че тези практики не са изолирани случаи, а част от по-широк и постоянен модел на институционални решения, които разкриват ролята на музея в легитимирането на ционистка пропаганда и наративи, които позволяват систематичното изтриване на палестинската култура, история и живот. Те смятат, че контекстът, в който представят своето творчество, е неприемлив. В допълнение към изявлението на художниците, пет антиционистки активистки групи – Галаксия Антисиониста (Galassia Antisionista), Волиамо Тут’Алтро (Vogliamo Tutt’Altro), BDS Рома (BDS Roma), Ил Кампо Иноченто (Il Campo Innocente) и АНГА (ANGA) – също публикуваха свое изявление. Те отбелязват, че Италия е третият по големина доставчик на оръжия за Израел, след Съединените щати и Германия, според проучване на SIPRI от 2024 година.

Активистките групи подчертават, че няма да позволят работата си да служи на институции, които подкрепят и прикриват разрушаването на общности, опустошаването на екосистеми и отричането на правата на палестинците. Те призовават художниците да не си сътрудничат с MAXXI, докато музеят не заеме ясна и публична позиция срещу геноцида и не прекрати партньорствата си с компании, печелещи от ционистката колонизация на Палестина. Тези групи стартираха бойкот на няколко италиански културни институции през април, включително MAXXI, както и на арт панаира Miart и музея Palazzo delle Esposizioni в Рим. Не е ясно дали работите на художниците действително ще бъдат премахнати от изложбата. Запитванията на медиите за потвърждение на оттеглянето и коментар от MAXXI останаха без отговор. В своето изявление художниците призовават и други да се присъединят към бойкота на MAXXI, докато музеят не осъди недвусмислено геноцида в Газа и колонизацията на Палестина и не се ангажира с прекратяване на всички връзки с компании, замесени в престъпления срещу човечеството. Те добавят, че в светлината на позицията и връзките на MAXXI, не могат да работят с такъв институт и затова колективно се оттеглят от изложбата. Решението им подчертава убеждението им, че като художници, те трябва да поемат отговорност за несправедливостите, за които работата им може да бъде използвана, за да оправдае, легитимира и прикрива. Борбата за освобождението на палестинците не свършва с т.нар. текущ „мирен план“, използван като прикритие за продължаваща репресия и колониална експанзия. Те призовават за действия, за да продължат да изразяват позицията си и да уточнят какво подкрепят и какво отхвърлят.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Аннапурна Срирам споделя, че иска да създаде представителство за queer жени в киното
Бронзов бюст на Исис разкрива религиозното разнообразие в римската армия
Архитект Брус Бекър подчертава важността на Комисията по изкуствата за столицата на нацията
Джъстин Бийбър: "Не искам ти да отнемаш от моя момент като баща"
Томаш Заворал разкрива находки от Желязната епоха в Пардубице
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Робърт Раушенберг и Алфредо Рамос Мартинес: нови перспективи в изкуството на Лос Анджелис
Авансцена
Аннапурна Срирам споделя, че иска да създаде представителство за queer жени в киното
Авансцена
Бронзов бюст на Исис разкрива религиозното разнообразие в римската армия
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.